Паровозик бібліотечних зірочок

_

_

пʼятниця, 8 квітня 2011 р.

Бібліотеки і виховання правової культури у дітей







Централізована бібліотечна система
Районна бібліотека для дітей






 Бібліотеки і виховання правової культури у дітей 




«Учитися жити по закону,
поважати закон і виконувати його,
 людина повинна з малих літ,
з сімї, дитячого садка, школи.
Є.М. Рибінський





ББК 78.5  (4Укр-4Зак)
Б -  59 

Правовиховна діяльність бібліотек, що обслуговують дітей, повинна базуватись на диференційованому підході, комплексності  популяризації правової літератури та різноманітності її форм, виваженому поєднанні індивідуальної роботи, наочної популяризації книг та ідей і творчих акцій правової тематики.
У даному виданні    рекомендуються  різні форми роботи по правовому вихованні з юними читачами. Призначене для завідуючих сільських бібліотек району.


Матеріал підготували:

М.Ю.Ганусин;
Є.С. Кувік.

Відповідальний за випуск:

О.Ю. Костенко –
директор ЦБС.



©      Великоберезнянська районна
                                     бібліотека для дітей

  

«Інноваційні  форми і методи інформаційної
та дозвіллєво - просвітницької діяльності бібліотек щодо популяризації правових знань»

В умовах  розбудови демократичної, правової Української держави в центрі уваги має бути особистість дитини.
            Дитинство – найважливіший і неповторний період у становленні особистості. Саме в цей період людина потребує найбільшої уваги і захисту. Від ставлення до дітей, розуміння їх проблем, інтересів та потреб, стану охорони дитинства залежить доля кожної людини і розвиток суспільства в цілому.
            Найважливішим завданням є формування майбутнього країни, виховання вільних, відповідальних людей, гідних громадян своєї держави. Визначальною характеристикою громадської зрілості є розвинена правосвідомість – усвідомлення особою своїх прав, свобод, обов’язків, позитивне ставлення до закону, до держави.
            Права дитини закріплені у міжнародному праві у вигляді загальновизнаних стандартів, що міститься у міжнародних угодах і рекомендаціях міжнародних організацій, зокрема в Декларації прав дитини (1959 р.) і Конвенції про права дитини, схваленої на 44-й сесії Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй 20 листопада 1989 року (набула чинності для України з 27 вересня 1991 р.)
Сьогоднішні діти – це дорослі ХХІ століття. Тому головним завданням дитячої бібліотеки поряд із сім’єю, школою та іншими соціальними інститутами суспільства  - допомогти їм засвоїти соціально – правові принципи, які закріплені в Конвенції ООН про  права дитини.
            Працівники бібліотек повинні знати положення і статті Конвенції ООН про права дитини.

Ст. 13. Дитина має право на пошук, отримання і передачу інформації.

Ст. 17. Дана стаття признає право дітей на користування засобами масової інформації, які відповідають мовним потребам дитини.

 присвячені визнанню прав дитини на освіту, яка сприяє розвитку особистості, таланту, розумових і фізичних навиків дітей у найбільш повному об’ємі.
            Згідно з цими статтями бібліотеки як інформаційні центри повинні забезпечити доступ до інформації і матеріалів в сфері освіти і професійної підготовки для всіх дітей.
Ст. 31 констатує право дитини на відпочинок і дозвілля, вільно брати участь у  культурному життя, займатися мистецтвом. Ця стаття відповідає важливому аспекту бібліотечної діяльності – виконанню функцій центрів організації змістовного дозвілля дітей.
            Зміст Конвенції складний для розуміння дітей, вільно брати участь у культурному житті, займатися мистецтвом. Ця стаття відповідає важливому аспекту бібліотечної діяльності – виконанню функцій центрів організації змістовного дозвілля дітей.
            Зміст Конвенції складний для розуміння дітей, бібліотекарям необхідно використовувати такі форми і методи, які допомогли б познайомити дітей з її положеннями на зрозумілій для них мові.
            Перш за все це різноманітні тематичні полички, книжкові виставки, перегляди літератури:

¯  «Я дитина, я – людина»;
¯  «Твої права і обов’язки»;
¯  «Правовий компас»;
¯  «Знай свої права змолоду».

            У просвітницьких заходах можуть використовуватись приклади з книг, статей, періодики, мультфільмів, які роз’яснювали б дітям положення і статті Конвенції.
            Не менш важливі форми роботи : літературні ігри «Ваші права, діти», «З героями казок по статтях Конвенції», рольові, ситуаційні ігри «правова асамблея героїв книг», «З дітьми про серйозне», ігри, конкурси, турніри сімей – ерудитів «Вчимося захищати свої права», «Конвенція твоїх прав», конкурси «Кращий знавець права», Права людини і моя особиста думка», зустрічі з працівниками міліції, медичними працівниками, засідання «Круглого столу»: «Держава, діти і право», «Права і обов’язки дітей», «Якщо ви потрапили в біду».
Важливим аспектом роботи бібліотек у даному напрямку є широке ознайомлення дітей, вчителів, батьків зі статтями Конвенції, інформування про її наявність у фонді і надання в користування читачам.
            У каталозі і систематичній картотеці статей повинна бути виділена рубрика «Права дітей» (в розділі 67 «Держава і право»), в яких, крім тексту Конвенції, будуть зібрані й інші нормативні міжнародні і українські акти та документи, що їх коментують.


«Мої права – моє життя»

Хай слово наше лунає повсюду,
І ми тоді – найщасливіші люди.
Думку висловлюєм вільно і сміло,
Можна взятись за корисне діло.

Мета. Продовжити роботу щодо свідомого засвоєння читачами правових знань та вироблення стійких переконань у необхідності дотримання своїх прав та обов’язків; розвивати в них уміння орієнтуватися в життєвих ситуаціях, керуватися отриманими знаннями у своїй життєвій практиці, розширити знання дітей в області народного звичаєвого права.

Обладнання. плакат із зображенням Феміди, напис «Закон і права для всіх єдині», виставка книг зі словами
Лесі Українки: «Найбільш вільною державою можна назвати таку, де люди мають всі людські та суспільні права, які тільки встановлено в світі».



Читець.
Я маю право жити на землі,
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях
І на любов батьків, безмежну і безкраю.

1-й ведучий. У цей день, коли сонце нашу землю будить і до життя кличе, коли все прокидається і щебечуть пташки, зібралися ми однією великою родиною в цьому музеї, щоб поговорити про права дитини.

2-й ведучий. Перш ніж розпочати наше засідання, я хочу вас запитати: яким почуттям ви надаєте перевагу в спілкуванні один з одним?

                        (Варіанти відповідей учасників : доброзичливість, співчуття, емоційність, спокійність, розважливість, відвертість почуттів, повага до думок кожного).

2-й ведучий. Кожного з вас хвилюють питання:  що діти можуть робити і чого не можуть, на що ви маєте право і на що не маєте. Без відповідей на ці питання ваше життя було б повним безладдям. Щоб цього не допустити, права дітей були визначені в Конвенції про права дитини, яку прийнято ООН 20.11.1989 р. та ратифіковано Верховною Радою України 27.02.1991 р.

1-й ведучий. Сьогодні я пропоную всім вам заслухати окремі статті цієї Конвенції. З ними нас ознайомлять   правознавці. Кожну статтю будуть коментувати наші етнографи з погляду традиційного морального права нашої країни.

Перш ніж розпочати це засідання, пограймо в гру «Мікрофон», у процесі якої визначимо, чи налаштовані ви на серйозну роботу.

1. Якби ви були юристом, то як кваліфікували б злочин, про який йдеться у народних прислів’ях: без дозволу взяв, нікому не сказав.
                                                                               (Крадіжка)
2. Про які пом’якшуючі чи обтяжуючі обставини йдеться у народному прислів’ї : повинну голову меч не січе.

                                               (пом’якшуюча обставина: щиросердечне каяття);
3. Як називається літературний твір про скоєний злочин та його розслідування?
                                                                               (Детектив);
4. Який документ захищає права дитини? 
                                  (Конвенція про права дитини);

5. Вік, з якого громадянин несе адміністративну відповідальність.      
                                                          (18 років)                                                                                                                                            
6. Який обов’язок називають головним обов’язком кожного громадянина?
                                                                                              (Захист Вітчизни)
7. Чим захищають права і свободи кожної людини?
                                                             (Конституцією)
8. Хто в Україні є гарантом прав і свобод людини?
                                                                                           (Президент)
9. Яке найсуворіше покарання для неповнолітніх за вчинення злочину?
                                               (10 років позбавлення волі)
10. З якого віку настає трудова діяльність, дієздатність?
(16 років)



З дітьми про серйозне:
ситуаційна гра для учнів 5 – 7 кл.

Мета. Допомогти дітям зрозуміти взаємозв’язок між моральними і правовими нормами.

Тексти карток:

1. Старшокласники примушують учнів 1-2 класів носити їм портфелі. (Моральна і правова. Ст. 32, ст. 19)

2. Миколу звинуватили в крадіжці і до суду посадили в тюрму. (Правова. Ст.40)

3. Наталку забрали у безробітної матері і вивезли в іншу країну. (Правова. Ст.9)

4. Олег захворів, йому потрібна операція, але в лікарні його відмовились лікувати, тому що у його батьків немає коштів. (Правова. С. 6)

5. Оля написала листа, вчителька взяла його з парти дівчинки і прочитала його всьому класу. (Правова. Ст.16)
З героями казок по статтях конвенції:
правова гра учнів 4-5 кл.

Мета. Навчити дітей самостійно працювати з текстом Конвенції про права дитини. У грі розглядаються конкретні ситуації порушення прав дитини на прикладі літературних героїв. Основним атрибутом гри є картки з текстом телеграм від імені літературних героїв, по відношенню до яких були порушені права.



Текст телеграм і  відповіді до них:


1. «Рятуйте! Нас з’їв сірий вовк!» (Червона Шапочка і бабуся із казки Ш. Перро «Червона Шапочка», ст. 6)

2. «Діти, допоможіть! Посадили мене в тюрму за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок». (Цибуліно із казки Дж. Родарі «Пригоди Цибуліно», ст. 11 і ст. 40).

3. «Мені дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти» (Падчерка із казки С. Маршака «Дванадцять місяців», ст.19 і ст.31)

4. «Діти,  мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому» (Кай із «Снігової королеви» Г.Х.Андерсена, ст.9, ст.8)

5. «Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку». (Попелюшка із казки «Попелюшка» Ш. Перро, ст.16).

  
 Сценарії, практичні завдання

Юшина, О.
            Залучення молодих користувачів до книги на правову тематику / О.Юшина // Шкільна бібліотека. – 2010. - № 6. – с.88 – 90.

Бобруйко, О.
            Права людини  починаються з прав дитини / О.Бобруйко // Шкільна бібліотека . – 2010. - №1. – С.115 – 116.

Правові знання // Шкільна бібліотека. – 2010. - №5. – с. 47 -48.

 Семенова, Н., Костюк, О.
            Від громадянина України – до громадянина Землі :
[ Сценарій] / Н.В.Семенова, О.М. Костюк // Позакласний час. – 2010.  – №5. -  С. 13.

Банжула, Л.
            Право виховна робота: від планування до аналізу: [Консультація ] Л.С.Банжула // Позакласний час. – 2010. - №8. -  С.40 – 50.

            Ділова гра «Закон і ми» [Сценарій ] // Позакласний час. – 2010. - №8. – С.52 - 53.

Іванович Т.
            Правовий ринг /Т.Іванович// Позакласний клас. – 2011. – № 2. – с. 84 - 87  


Жмур, Л., Пащенко, Ю.
            Наші права – щасливе дитинство / Л.Жмур, Ю.Пащенко  // Позакласний час. – 2011. - №5. – С.38 – 48.


Поліщук, Т.
            Основний Закон держави /Т.Поліщук // Шкільна бібліотека. – 2011. - №5. – С.77.

            Закон на сторожі дитинства / О.В. Нестерова, О.В.Ковтун, Н.А.Звержинська // Шкільна бібліотека. – 2011. - №5. С.128 – 132.


            Національний  план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини /Загальнодержавна програма. – Позакласний час. - 2011. - №5. – с. 33 -37.

Кабанова Н.П.
            Правознавчий калейдоскоп /Н.П.Кабанова// Позакласний час. – 2011. - №5. – с. 90 – 91

            Жити за Основним Законом країни // Позакласний час. – 2011. - №5. – с. 104


Централізована бібліотечна система
Районна бібліотека для дітей



Бібліотеки і  виховання
правової культури у  дітей


Матеріал підготували:
Ганусин М.Ю.,
Кувік Є.Сл.

Відповідальний за випуск:
Костенко О.Ю.


Бібліотеки і виховання правової культури у дітей: / Відпов. за вип. Костенко О.Ю. – смт. В.Березний,  2011. – с.11.

Немає коментарів:

Дописати коментар